Převodník jednotek   –   verze 2.x.x

Verze 2.0.0 vyšla 18. 4. 2014, pár dní po publikování poslední jedničkové verze. Redakce webu Droidik.cz (R.I.P.) mi emailem doporučila držet se určitých zásad pro návrh uživatelského rozhraní. V té době Google prosazoval Holo Design, kterému jsem tedy Převodník přizpůsobil.

obr. 1   |   2.0.0
hlavní nabídka

Sloupcové rozvržení jsem zavrhl a hlavní nabídka se proměnila v rolovací seznam obohacený o základní vizuální efekty.

Zmizelo i zelené kolečko pro vyvolání menu, které nahradilo sofistikovanější řešení v podobě tří teček v akčním panelu. Rozhodně uznávám, že toto řešení je elegantnější – držet se v nějaké míře zásad pro vývoj má svůj význam.

obr. 2   |   2.2.0
nastavení viditelnosti jednotek

O necelý měsíc později přinesla verze 2.1.0 na popud uživatelů nové kategorie tlaksvítivost.

Ve verzi 2.2.0 prošel změnou také systém nastavení viditelnosti jednotek. Už se nejednalo pouze o rolovací seznam, ale u každé kategorie přibylo tlačítko (ozubené kolečko) pro nastavení viditelnosti jednotek v konkrétní kategorii.

Vpřed mě ale stále nejvíce táhl chtíč tvořit hry. Energii jsem čerpal ze sledování statistik o stahování aplikace a příjemných recenzí uživatelů…

V tuto chvíli už jsem alespoň trochu uměl programovat v Androidu, vědel jsem i jak aplikaci propagovat a publikovat mezi lidi. Byl to ten správný moment pro vrhnutí se do vývoje her. Obstaral jsem si materiály a pomalu s tím začal. Pár měsíců jsem výmýšlel a testoval různé koncepty jednoduchých her (které samozřejmě také jednou vyjdou do světa). Moji herní tvorbu ale překazilo seznámení se s Oksim, kdy jsme se společně vrhli rovnou do vývoje herního enginu (to jest nástroj pro jednodušší tvorbu her), který jsem tehdy pracovně pojmenoval doEngine.

Převodník se dočkal další a zároveň poslední dvojkové verze zhruba po deseti měsících. Verze 2.2.1 obsahovala pouze tři nové jednotky, na přání uživatele.

Převodní rozhraní neprošlo od verze 1.1.1 až na vizáž žádnými změnami.

obr. 3   |   2.0.0
převodní rozhraní

Dvojková verze si odsloužila v obchodě Google Play necelé dva roky. K jejímu poslednímu dni ji mělo ve svém zařízení přibližně 1.446 uživatelů. To už nebyli jen mí známí a přátelé. 🤓

Uživatelský poměr oblíbenosti, který vyjadřuje poměr instalací ku odinstalacím, byl 58 %. To sice není moc velké číslo, ale když si člověk uvědomí, co znamená, může mu z něj vyplynout jeden milý fakt – více jak polovina lidí v Česku, co aplikaci vyzkoušela, si ji ve svém zařízení nechala nainstalovanou. Statisticky a teoreticky by to znamenalo, že kdyby ji v celé republice vyzkoušel každý, využívalo by ji 5,5 milionů lidí. Jestli by teorie fungovala i v praxi jsem nedokázal odhadnout (ani teď  to nevím), ale v tu chvíli jsem si uvědomil, že by nebylo na škodu Převodník trošičku předělat a vydat novou verzi.

Odborněji…


V této verzi už jsem objevil kouzlo adaptérů, které jsem prvně využil v rolovacím seznamu s kategoriemi. Prvky pro nastavení viditelnosti jednotek od verze 2.2.0 už nebyly zapsány v jednom rozvržení, ale generovaly se pod sebe kódově – a pouze pro danou kategorii! Pořád zvěrstvo, ale rozhodně menší. Vyplývalo to z toho, že nastavení se provádělo přes ozubené kolečko (nastavení) dané kategorie. Toto kolečko umělo dokonce měnit i alfa kanál při stisku. 🤩

Všechna data, se kterýma aplikace pracovala, byla uložena natvrdo v kódu, tuším, že jen tak někde v nějakém poli. Také si vzpomínám, že díky tomu se při výpočtu jedné jednotky provedl přepočet pro všechny jednotky ze všech kategorií, což byl naprostý optimalizační i logický nesmysl. Holt každý jednou nějak začínal… Naštěstí díky tehdejšímu už tak velkému výpočetnímu výkonu mobilních přístrojů nemohl nikdo takovouto nesmyslnost ani postřehnout.

Pokud by se opravdu chtěl někdo pokochat – na nějakých pochybných internetových stránkách jsem jednou dohledal APK dvojkových (i jiných) verzí Převodníku, které obsahují ještě neobfuskovaný kód.